Mobiliteit.
LEF wil dat alle Nederlanders zonder stress van A naar B komen. Het openbaar vervoer wordt gratis, er wordt geïnvesteerd in extra lijnen, internationaal en regionaal. Dankzij rekeningrijden komt er een einde aan files. En we dringen het aantal verkeersdoden en verkeersslachtoffers terug.
1. Gratis openbaar vervoer
Nooit meer checken of je genoeg saldo hebt, of de daluren al begonnen zijn, of je wel hebt ingecheckt of uitgecheckt. De vrijheid om dierbaren op te zoeken, een baan aan te nemen of een weekendje weg. Gratis OV voor iedereen. Als Luxemburg het kan, kunnen wij het ook.
2. Files weg dankzij rekeningrijden
Autogebruikers gaan betalen naar gebruik. Via realtime fluctuerende prijzen spreiden we het aantal weggebruikers in de tijd. Hierdoor is het minder druk, verdwijnen files, besparen we 40 uur aan stilstand en ergernis, heel veel luchtvervuiling en een groot aantal verkeersdoden.
3. Max 240.000 vluchten via Schiphol
Ruim 50% van de vluchten naar Schiphol zijn overstappers die Nederland helemaal niet als bestemming hebben. LEF wil een verbod op overstapvluchten omdat zij de meeste overlast en milieuvervuiling veroorzaken. Om efficiënter te vliegen wil LEF vliegconcessies gunnen aan de meest duurzame airlines met de hoogste bezettingsgraad. Vluchten onder de 1000 kilometer worden vervangen door het spoor. Er wordt ook gestopt met nachtvluchten.
4. (Inter)nationaal spoor uitbreiden
Er missen een aantal cruciale verbindingen in binnen- en buitenland. Utrecht - Breda, de Lelylijn, Stadskanaal - Veendam (Nedersaksenlijn) en een goede verbinding naar Zeeland. Ook het spoor naar Duitsland, Scandinavië en Belgisch-Limburg vergen forse investeringen.
5. Investeren in bereikbaarheid van de regio
Het platteland loopt leeg en buslijnen worden opgeheven. Dat is geen natuurwet maar bewust beleid. LEF wil een bruisend platteland dat ook aantrekkelijk is voor de jeugd. We bezuinigen niet op lijnen, aanrijtijden en dienstregeling. Niet iedereen kan of wil in de grote stad wonen.
6. Accijnzen op gas, benzine, diesel en kerosine verhogen
De uitstoot van broeikasgassen moet direct stoppen. Accijnzen zijn een effectieve prijsprikkel om duurzamer met grondstoffen om te gaan. Als klimaatschade bij de prijs werd inbegrepen lag de rekening wel hoger. Liever nu een eerlijke prijs dan kosten doorschuiven naar de jeugd.
7. Carpoolen en deelvoertuigen fiscaal stimuleren
Filerijden is verleden tijd als er minder voertuigen de weg opgaan. Alle initiatieven hiervoor, van carpoolen (ritdelen) en deelvoertuigen in de buurt, moeten worden vrijgesteld van rekeningrijden en parkeerkosten. De parkeerplaatsen die hierdoor vrijkomen kunnen worden gebruikt voor meer groen tegen hittestress en eventueel voor het bouwen van huizen.
8. Meer veilige fietspaden, stoplicht sneller op groen
Onze wegen en verkeersregels zijn nog steeds voor auto’s ontworpen, niet voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. LEF wil dat kruisingen en voorrangsregels fietsers en voetgangers gaan bevoordelen. Zij zorgen voor een betere gezondheid en een beter milieu.
9. Automatische snelheidsbegrenzing in bebouwde kom
In 2022 verloren 745 mensen hun leven in het verkeer. 6800 raakten zwaargewond. Bestuurders die zich niet aan de snelheidslimiet houden zijn de belangrijkste oorzaak. Waarom geven we ze deze vrijheid als ze er niet mee om kunnen gaan? LEF wil elektronische snelheidsbeperking zodat busjes, (vracht)auto’s en motoren geen onnodige slachtoffers maken. Zo ontstaan op woonerven en in binnensteden geen gevaarlijke situaties.
10. Zelfrijdend treinen, bussen, trams, taxi’s, auto’s, boten
Er wordt al jaren geëxperimenteerd met zelfrijdend vervoer. LEF vindt dat deze vorm van intelligent vervoer de toekomst heeft, zeker omdat het mensenlevens zal redden, minder uitstoot veroorzaakt en minder files. De regering mag meer investeren in deze systemen en regelgeving toekomstbestendig maken. Er komen altijd weer beroepen voor in de plaats.
11. Meer leefstraten, mobility hubs en autovrije zondag
Steeds meer wijken worden autovrij op initiatief van bewoners en planologen. Maar niet alle wijken hebben het sociale kapitaal om de buurt te verenigen of te vergroenen. En veel mensen zijn afhankelijk van de auto om naar het werk te kunnen. LEF wil deze afhankelijkheid verkleinen door micro-mobiliteit voor de laatste kilometer te stimuleren. Zodat je met een e-bike, step of elektrisch mini-voertuig naar een groter mobiliteitsstation komt. Ook herintroduceren we de autovrije zondag en moedigen we Friday Night Skate aan.
12. Geen opening van Lelystad airport, stop subsidie Aachen
Lokale vliegvelden creëren onnodig veel overlast en kosten klauwen vol geld. Het aantal banen dat hierdoor ontstaat, wordt altijd overdreven en staat niet in verhouding tot het belastinggeld dat ernaartoe gaat. We stoppen met het sponsoren van vervuilende bedrijven.
13. Privéjets en superjachten verbieden
De superrijken stoten enorm veel broeikasgassen uit. Waarom moeten gewone burgers minder lang douchen, stoppen met vlees eten en de fiets nemen terwijl miljardairs doorgaan met vervuilende pretvluchten en -vaarten? Daar steken wij met een verbod een stokje voor.
14. Maximum toeristenaantal via hotelstop
Sommige gebieden van Nederland worden overspoeld door toeristen. Denk aan de Wadden, Giethoorn en Amsterdam. LEF wil het aantal bezoekers en bewoners met elkaar in balans brengen. We willen geen winkelstraat met alleen maar hetzelfde aanbod. Dat kan door een maximum aantal toeristen en een landelijk gecoördineerd maximum aantal hotelbedden.
Pas op, onderdruk alstublieft uw lachspieren bij dit niet-serieuze punt 😮